Nederlanders geven de minste cadeautjes met Valentijnsdag
Van alle ondervraagde nationaliteiten geven Nederlanders de minste cadeautjes met Valentijnsdag, ongeacht of er een partner in beeld is of niet.
Slechts 27% van de Nederlanders koopt iets voor Valentijnsdag en bijna 90% van de 1000 ondervraagde Nederlanders zegt Valentijnsdag veel te commercieel te vinden. Hiermee zijn wij de grootste Valentijns-sceptici ter wereld. Dat blijkt uit Internationaal onderzoek, uitgevoerd door Ipsos in opdracht van PayPal.
De Nederlanders die wel iets doen aan Valentijnsdag, houden het eenvoudig en voordelig. Meestal wordt er geld uitgegeven aan een Valentijnskaart (57%) en een bosje bloemen (46%). In de regel wordt niet meer dan EUR 50,- besteed: 52% blijft binnen dit geringe budget. Slechts een enkeling gaat zich te buiten aan een cadeau dat meer dan EUR 100,- kost (22%). Slechts 2% van de Nederlanders geeft meer dan EUR 500,- uit.
In het geval dat er meer dan EUR 100,- aan een cadeau wordt uitgegeven, is er naar alle waarschijnlijkheid sprake van een romantisch tripje. Dat is een leuk en praktisch cadeau, want hiervan kan de gever zelf ook genieten. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat samen een weekendje weg de absoluut favoriete manier is voor partners om tijd met elkaar door te brengen (47%).
Terwijl Nederlanders door het onderzoek in de hoek gezet worden als zuinig en onromantisch, wordt de romantische reputatie van Italianen bevestigd. Van alle Europese landen die meededen aan het online onderzoek, geven de meeste Italianen een cadeautje met Valentijnsdag (61%), ongeacht of zij een relatie hebben of niet. Britten zijn de gulste gevers in Europa: zij geven gemiddeld het meeste geld uit voor deze dag. Verrassend genoeg zijn Amerikanen, waar deze romantische feestdag een instituut is geworden, na Nederlanders het meest terughoudend met het geven van dure cadeaus.
Overigens staan de Nederlandse respondenten het meest open voor het kopen van een cadeautje via internet van alle nationaliteiten. Slechts 46% geeft er de voorkeur aan om de romantische aankoop in een winkel te doen.