Meer liefde door crisis
Gratis datingsites zagen het afgelopen jaar een enorme toename van het aantal inschrijvingen (ruim 40%). Vier op de vijf singles is minder geneigd te betalen voor een datingsite door de huidige kredietcrisis. Zo’n 4.000 mensen deden mee aan de enquete.
Middels een poll op RelatieKlik werd gevraagd aan bezoekers of zij hun huidige uitgavenpatroon aanpassen aan de kredietcrisis en in hoeverre zij geneigd zijn minder te betalen voor een datingsite-lidmaatschap.
Uit dit onderzoek bleek dat bijna de helft (49%) van de deelnemers aan de enquete zijn of haar uitgaven reeds aanpast, 17% houdt er rekening mee dat ze dat in de toekomst gaan doen en de resterende 34% verandert voorlopig helemaal niets aan de uitwaartse geldstroom. Op de vraag of leden minder geneigd zijn te betalen voor een datingsite zegt vier op de vijf daters `ja’.
Aanleiding voor dit onderzoek was de stijging van het aantal inschrijvingen op de websites Relatieklik en Knuz. De gratis datingsites zien de laatste tijd een ledentoename van zo’n 40%. “Of dat komt omdat mensen niet alleen willen zijn in de koude maanden of daadwerkelijk hun portemonnee willen beschermen vanwege de dreiging van de kredietcrisis, kunnen we niet met zekerheid zeggen.
Er is ook een ander interessant gegeven: uit onderzoek is al langer bekend dat mensen tijdens economische of politieke crises herwaardering krijgen voor de echt belangrijke zaken in het leven, zoals familie, vriendschap en partner. In tijden van recessie verlangen mensen meer naar gezelligheid en intimiteit. Ik weet niet of de kredietcrisis in zijn huidige vorm van invloed is, maar het zou me niets verbazen dat we juist daardoor een toename van leden zien. Hoe dan ook: tevreden met de toename zijn we in elk geval.”